Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 15. MAJ 2023
  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie

Virksomme indsatser til børn og unge med autisme og/eller ADHD

En videnskortlægning

Udgivelsens forfattere:

  • Katrine Schneekloth Friis Nielsen
  • Jakob Trane Ibsen
  • Sofie Henze-Pedersen
  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie
Flere børn og unge bliver diagnosticeret med autisme, ADHD eller en kombination af de to tilstande.
Download udgivelsen Læs mere om virksomme indsatser til børn og unge med autisme og/eller ADHD
Download udgivelsen Læs mere om virksomme indsatser til børn og unge med autisme og/eller ADHD
  • Jakob Trane Ibsen

    Chefanalytiker

    33 48 08 72
    jati@vive.dk

VIVE har identificeret syv overordnede principper i indsatser, der kan støtte børn og unge med autisme eller ADHD.

Flere børn og unge bliver diagnosticeret med autisme, ADHD eller en kombination af de to tilstande og kommunerne efterlyser viden om, hvordan man bedst kan støtte dem og deres familier.

Der er over de seneste år sket en udvikling i forståelsen af diagnoserne. WHO betegner nu begge diagnoser som neuropsykiatriske udviklingsforstyrrelser.

Det indebærer, at det ikke er tilstande, der ”går væk”; det er måder at erfare verden på, som følger et menneske igennem livet, men som kan komme meget forskelligt til udtryk i forskellige livsfaser. Det kan være en styrke på nogle områder, men en udfordring på andre områder.

VIVE har kortlagt viden om indsatser, der kan øge livskvalitet, trivsel, mestring og deltagelsesmuligheder. Det er Social- og Boligstyrelsen, der har bedt VIVE gennemføre kortlægningen.

Kortlægningen er bygget op som et katalog, hvor du kan slå op og læse om udvalgte emner.

VIVE har identificeret syv overordnede principper for virksomme indsatser.

  • Individuelt tilpassede: Børnene er meget forskellige fra hinanden, og der er behov for, at indsatserne bliver tilpasset til den enkelte.
  • Tidlige: Indsatser skal tilbydes tidligt.
  • Familie- og samspilsorienterede: Indsatser skal have fokus på familiens relationer og ressourcer.
  • Orienterede mod rammer og samfundsstrukturer: Rammerne bør være fleksible, så det ikke er børnene, der skal tilpasse sig.
  • Inddragelse og meningsfuldhed: Indsatser skal tage udgangspunkt i børnenes egne ønsker.
  • Specialiseret viden: Fagpersoner skal have viden om de forskellige måder, diagnoserne kan komme til udtryk på.
  • Helhedsorienteret og tværgående: Indsatserne skal have blik for det samlede billede, som lignende udfordringer inden for familien, dosering og timing af aktiviteter, samt fokus på skift og overgange.

Metode

Videnskortlægningen bygger dels på interviews med 10 eksperter på området fra forskellige faglige positioner, dels på en systematisk litteratursøgning i internationale databaser.

Udgivelsens forfattere

  • Katrine Schneekloth Friis NielsenJakob Trane IbsenSofie Henze-Pedersen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev